
UNIVERSITY OF GLASGOW 
DEPARTMENT OF CENTRAL AND EAST EUROPEAN STUDIES 

SCHOOL OF CENTRAL, EAST EUROPEAN AND SLAVONIC STUDIES 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

MEDIA AND DEMOCRACY IN SLOVAKIA 
Matúš Minárik 

 
 

Supervisor:  
Dr. Ján Čulík 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Glasgow – Bratislava  
September 2000 

 



 1

CONTENTS 

 

INTRODUCTION           2 

I: THEORISING ABOUT THE MEDIA AND DEMOCRACY     3 

II: : THE MEDIA AND DEMOCRACY: CASE OF SLOVAKIA FROM 1994 TO 1998  13 

II.1 TELEVISION         19 

 II.2 RADIO          26 

CONCLUSION           28 

BIBLIOGRAPHY          31 

 



 2

INTRODUCTION  

 

 There is an almost universal agreement among political and social scientists that 

media play a vital and defining role in democracy everywhere it exists.1 However, the role 

and function of mass media in a democracy has not been settled or precisely defined yet and 

only few studies have focused on the relationship of mass media and democracy in 

democratising countries. In spite of the lack of academic attention, there is a widely accepted 

general consensus that democracy requires informed citizens to make informed choices at the 

ballot box. Therefore, the mass media in a democratic society are to provide all the necessary 

information for citizens to facilitate their informed decision-making and participation in the 

democratic process. It is critical that the information provided by mass media be objective, in-

depth and prompt. 

However, mass media in any country are very vulnerable to manipulation, either by 

political authorities motivated by ideological zeal or crude self-interest or by economic forces. 

The relationship between media and democracy in Slovakia has been even more vulnerable, 

because the country has been going through a radical process of political transition to 

democracy and economic transition to market economy. The processes of democratisation and 

strengthening of democratic institutions have not been fully concluded yet. Moreover, the 

political culture in post-communist countries has not yet developed to the level of the 

established Western democracies. Thus, the relationship between media and democracy in 

Slovakia is more unstable compared with countries that have had a long-lasting experience of 

democracy. 

 The first, theoretical part of the dissertation discusses general implications of the 

relationship between mass media and democracy/democratisation and looks at the differences 

between Western democracies and post-communist democratising countries. Despite the 

generally accepted assumption that mass media play an important role in the construction of 

democracy, their role might be beneficial or detrimental to the cause of democracy in any 

country.  

The second, empirical part of the dissertation examines the relationship between 

media and democracy in particular, transitional conditions of Slovakia. The focus is on the 

exploration of the commitment and effectiveness of the Slovak electronic mass media 

                                                           
1 Everette E. Dennis and Robert W. Snyder, Introduction, in Everette E. Dennis and Robert W. Snyder, eds., 
Media and Democracy (New Brunswick and London: Transaction Publishers, 1998), p. xv.; Patrick H. O’Neil, 
Democratization and Mass Communication: What Is the Link, in Patrick H. O’Neil, ed., Communicating 
Democracy: The Media & Political Transitions (London: Lynne Rienner Publishers, 1998), p. 1.  



 3

(television and radio) in achieving the task of being the fourth estate or watchdog of the 

government. To discover whether the media behave as a watchdog of the government, and 

more widely of the whole political scene, the thesis looks at how the media reported domestic 

politics and at the extent, to which they critically scrutinised the domestic political activities 

in the period from 1994 to 1998, especially in the run-up to the 1998 parliamentary elections. 

This period was marked by a high level of polarisation and confrontation between the 

government and the opposition. The thesis also explores the impact of the connections 

between the mass media and the political actors, and between the mass media and the market 

forces.  

 In his article on democratisation and the mass media, Patrick H. O’Neil argued that the 

contribution of the mass media to the process of political transition and democratisation 

depends on "the form of and function of media in a given society, shaped by cultural, socio-

economic and political factors."2 Further, he outlined a theoretical framework, by discussing 

the topic within three areas: types of mass communication; degree and form of state control 

(political manipulation); and market, property and the locus of media authority (economic 

manipulation). The empirical part of the dissertation will follow this framework in analysing 

the relationship between the media and democratisation and will look at the extent to which 

political and economic manipulation is reflected in the way the media treat the domestic 

politics.  

 

I: THEORISING ABOUT THE MEDIA AND DEMOCRACY 

 

The media in a democratic system must be "credible and reliable lest they lose their 

influence and authority."3 Simultaneously, despite their attempts to define or at least outline 

an ideal situation, most of the authors writing on the media and democracy admit that it has 

not been clear how to achieve and sustain an ideal role of the media in a democratic regime.  

Essays by John Keane4 and Colin Sparks5 tried to cast some light on the relationship 

between the media and democracy from a perspective of an established Western democratic 

society. Both authors claimed that market liberalism and deregulation in the mass media 

sector have a very negative impact on the quality of democracy and plurality of opinions 

                                                           
2 O’Neil (1998), p. 7. 
3 Dennis and Snyder, p. xv. 
4 John Keane, The Media and Democracy (Cambridge: Polity Press, 1991). 
5 Colin Sparks, "State, Market, Media and Democracy," in Media in Transition: From Totalitarianism to 
Democracy, by Oleg Manaev and Yuri Pryliuk, eds. (Kyiv: ABRIS, 1993): pp. 103-118.   



 4

offered by the media. They argued in favour of an increased state regulation and a need to 

provide high quality public information system. Keane and Sparks advocated a public scheme 

that would offer a genuine plurality of opinions necessary in a democratic system, which 

requires informed citizens. This essay analyses the viability of Keane’s and Sparks’ 

arguments and their applicability to a post-communist country, contrasting their arguments 

about the relationship and interaction of the media and democracy based on a Western 

European experience with the situation in the new democracies in Central and Eastern 

Europe.  

John Keane wrote his essay as an ambitious effort to rethink the relationship between 

the media and democracy. Indeed, the initial sections of the essay present the very basic 

questions about the relationship between democratic ideals and institutions and the 

contemporary media. Market liberalism and deregulation are a twofold target of Keane’s 

essay. To prevent the manipulation exercised by a deregulated market, Keane suggested a new 

public service model facilitating ‘a genuine commonwealth of forms of life and opinions.’ 

Liberty of the press and its meaning in the contemporary world is the first of the ‘basic 

questions’ addressed by Keane referring to the path-breaking work of Ferdinand Tönnies. 

Tönnies affirmed that the call for press freedom is a distinctive organising principle of the 

modern European and North American worlds. The theory and practice of publicly 

articulating opinions through communication media has not indigenously developed in any 

other civilisation. Despite their uneven distribution, the demands for press freedom appeared 

throughout all of Europe, including its more backward areas with weaker civil society.6  

The fight for press freedom was shaped in the despotic and omnipresent monarchies as 

a "campaign by social groups whose scientific, literary, artistic, and religious pursuits placed 

them at odds with the accumulation of unaccountable state power."7 Keane emphasised that 

due to the nature of the press manipulation, the early defenders of a free press overlooked the 

possibility that a free press rooted in a civil society would constantly misrepresent its citizens. 

Similarly, also many of the contemporary defenders of press freedom in Slovakia and 

elsewhere in Central and Eastern Europe see the guarantee of freedom of expression primarily 

in market liberalism to counter the detrimental role of the state. This has been due to the 

similarity of their experience under the totalitarian communist regime to the experience of 

early defenders of press freedom under Europe’s despotic monarchies. Significantly, Keane’s 

definition of despotism as a system of concentrated and unlimited secular power brought it 

                                                           
6 Ferdinand Tönnies quoted in Keane, pp. 6-7. 
7 Keane, p. 23. 



 5

very close to the reality of modern totalitarian regimes ruling in the countries of Central and 

Eastern Europe in the second half of the 20th century. Thus, very naturally, the belief in 

market liberalism and deregulation has been seen by many as a vital antidote originally to the 

despotism, later to the totalitarianism and more recently to the authoritarian tendencies of 

some of the post-communist regimes in Central and Eastern Europe. A common feature of all 

these systems has been that press freedom was primarily endangered by the state. 

Nevertheless, Keane strongly argued that the defenders of market liberalism and deregulation 

failed to grasp the many ways in which communications markets restrict liberty of the press. 

Keane admitted that "old language of ‘liberty of the press’ shaped by the ethos of 

private market competition, is making a grand return to the centre stage of public debate about 

the future shape of the mass media,"8 but labelled the arguments of market liberals as an ‘old-

fashioned’ talk of state-censorship, individual freedom, deregulation and market competition. 

However, what is really old-fashioned talk is in fact open to a discussion. State-censorship 

might be an old fashioned term in Western liberal democracies due to a long tradition and 

stable character of their democracy, more developed institutional framework, civil society and 

political culture. The efforts of the governments to manipulate the media have persisted also 

in more developed democratic systems in Western Europe, but they are more subtle and have 

less detrimental effects on the independent and critical operation of both public and market-

based media, which are more firmly rooted in Western Europe compared to the post-

communist countries.    

The talk of state-censorship, individual freedom, deregulation and market competition 

is not old-fashioned at all in Slovakia and other Central and East European countries. Recent 

experience of state-censorship and strict regulation during communism, and a total absence of 

individual political freedoms and market competition turned these terms into a powerful and 

topical language in Slovakia and elsewhere. Moreover, there has been also a strong impact of 

the most recent experience of authoritarian methods, massive manipulation of public media 

and intimidation of private media in the 1994-1998 period of government dominated by the 

Movement for a Democratic Slovakia (HZDS).  

Keane’s remark on ‘old-fashioned’ talk and his dismissal of the market-based mass 

media is therefore not valid in the Slovak case, because of a different development of its mass 

media and a different approach of the state towards the ‘public’ media. During the 1994-1998 

period, it was precisely the market-based mass media that guaranteed a free and pluralistic 

news service, especially when contrasted to the politically manipulated ‘public’ media serving 



 6

the interests of the government. The market-based media had to face state intimidation and 

various efforts to obstruct their broadcasting. Keane rejected the affirmation of media 

magnate Rupert Murdoch who insisted that "market competition is the key condition of press 

and broadcasting freedom, understood as freedom from state interference."9 Murdoch’s 

statement proved to be right in Slovakia, because of the persistence and validity of the 

understanding of press and broadcasting freedom as freedom from state interference. 

The most prominent example of a market failure brought up by Keane was the 

deregulation in Italy, which had decadent effects on broadcasting and led to the phenomenon 

of a low-quality entertainment-oriented television.10 Interestingly, Keane failed to mention 

that the long-lasting practice of the Italian public television and radio broadcaster RAI was an 

informal division of the three public television channels and their separate News and Current 

Affairs Departments among Christian Democrats (RAIUNO), Socialists (RAIDUE) and 

Communists (RAITRE). Similar state and party sponsorship has been observed in Austria, 

where the praised state monopoly broadcaster ORF was dominated by appointees delegated 

through the SPÖ and ÖVP governing parties. The Spanish public television TVE is controlled 

by the government cronies. In France and Germany too, supervisory boards are politicised 

along the left-right divide and some bargaining among political parties and sharing of the 

main positions is usual. The above-mentioned state or party sponsorship has limited the 

independence and reputation - and consequently also the influence and legitimacy - of public 

broadcasters, although they were generally regarded as offering balanced programming. The 

programming was balanced only within the limits permitted by the state and dominant 

political parties, which usurped the public broadcasters for their own use. This model of 

defining democracy or public interest within the mass media as dividing the public 

broadcasting among existing political parties was described in ground-breaking work on 

'partitocrazia' by Giovanni Sartori.11 

Contrary to Austria, which did not develop a private media sector until the late 1990s, 

Italy has subsequently been an example of both market failure and public service failure. But 

Keane refers to the RAI as "a synonym for institution … whose reputation, size, diversity and 

privileged position enable them to produce … balanced quality programming."12 In the light 

of the above mentioned arguments, instead of balanced programming, the RAI was offering a 

                                                                                                                                                                                     
8 Keane, p. 52. 
9 Rupert Murdoch quoted in Keane, p. 53. 
10 Keane, p. 64. 
11 Giovanni Sartori, Comparative Constitutional Engineering (New York: New York University Press, 1994). 
12 Keane, p. 117. 



 7

diversity of programmes, which were affiliated with political parties sponsoring individual 

channels. It is very doubtful that Keane’s ideal of plurality and diversity of opinions can be 

illustrated by a model based on patronage of the political parties over the media. After 

deregulation, the tradition of political patronage of the media continued. Massive campaigns 

by three major private national channels (Canale 5, Italia 1, Rete 4) owned by media magnate 

Silvio Berlusconi became a vehicle for a journey into politics for Berlusconi himself and the 

new political movement Forza Italia that he had established. Berlusconi’s channels 

uncritically supported him and Forza Italia before, during and after electoral campaigns and 

referenda campaigns, the purpose of which was to introduce some regulations and restrictions 

of private television in Italy. 

Keane summarised his argument about the market liberalism in the mass media sector 

claiming that "time has long passed when it could be assumed credibly that market 

competition guarantees freedom of communication."13 Although this claim has an undeniable 

general validity, the market-based media have played a crucial role in guaranteeing freedom 

of communication in the case of Slovakia in the 1994-1998 period. In this context, it is 

necessary to note that the manipulative behaviour of the private market-based mass media was 

observed also in Slovakia. Most notable case has been the behaviour of the private television 

station TV Markíza and its politically ambitious owners. Keane’s claim that some kind of 

market regulation is necessary obviously applies to any country, Slovakia included. There 

seems to be a broad consensus on a necessity of some kind of regulation of the media to 

prevent detrimental effects exerted by the state and market. The question is how to regulate 

the mass media so that they do not become slaves either of the state or of the market. 

Keane’s key argument about the role of the state in the media sector is based on the 

assumption that "the market ‘libertarianism’ coexists with a deeply neo-conservative 

attachment to political and cultural authoritarianism."14 Thus, preference for free market is 

accompanied by a strong state interference and manipulation of the public sector media, 

which Keane documented by several examples from Western Europe. However, there is a 

fundamental difference between the established democracies of Western Europe and the new 

democracies of Central and Eastern Europe in this respect.  

In the post-communist countries, the support for free market has generally not been 

linked to social conservatism, traditionalism or authoritarianism in a similar way as it has 

developed in Western Europe. In a seminal work on formation of party cleavages in post-

                                                           
13 Keane, pp. 88-89.  
14 Keane, p. 112. 



 8

communist countries of Central and Eastern Europe, Kitschelt, similarly to Keane, observed 

that West European party systems in the late twentieth century tended to be oriented towards 

an anti-market/libertarian versus a pro-market/authoritarian axis. At the same time, Kitschelt 

predicted that all party systems in post-communist countries would be centred around a pro-

market/libertarian versus an anti-market/authoritarian axis.15 Thus, Keane’s strong argument 

against combined forces of market liberalism and political and cultural authoritarianism does 

not work at all in most of Central and Eastern Europe. Slovakia and its party system have 

been a showcase example of the pro-market/libertarian versus the anti-market/authoritarian 

axis. Keane’s key point that market liberalism is incapable of actualising the libertarian values 

due to its co-existence with a deeply neo-conservative attachment to political and cultural 

authoritarianism and omnipresence of the state has not been supported by developments in 

Slovakia.  

Pro-market parties have been champions of liberalism in Slovakia and have rejected 

cultural and political authoritarianism and favoured decentralisation and a decreased role of 

state in the life of citizens. In practice, this can be illustrated by the adoption of a liberal 

version of the Freedom of Information Act in 2000, which was pushed through by the pro-

market liberals/libertarians. This law was passed in Slovakia even before the adoption of a 

comparable law in the United Kingdom. The issue became a public debate topic 

simultaneously in both countries. The adoption of the law in Slovakia undermined the 

arrogance of state and its officials and enhanced the democratic rights of citizens by 

facilitating their access to information held in the files of state and civil authorities. Similarly 

to the support of a liberal law on information, the market liberals have been champions of 

decentralisation, decreased and weaker role of central state organs and transfer of the 

decision-making powers closer to the citizens. This attitude has been contrasted to the stand of 

the centre-left, which has blocked decentralisation, only unwillingly supported the 

information law, and favoured reliance on the state. 

Keane suggested that a redefined, broadened and more accessible and accountable 

public service model is a way out of the trap created by market liberalism. The new public 

service model should "facilitate a genuine commonwealth of forms of life, tastes and opinions 

and empower a plurality of citizens who are governed neither by despotic states nor by market 

forces."16 The new public service model outlined by Keane should be firmly rooted in the 

                                                           
15 Herbert Kitschelt, "The Formation of Party Systems in East Central Europe.," Politics & Society, vol. 20, no. 1 
(March 1992): p. 20. 
16 Keane, p. 126.  



 9

civil society to escape the manipulation and censorship either by state or by market forces. 

Keane stressed the importance of accountability of the new public service media, but outlined 

it broadly and in a very vague way as being accountable to the civil society. However, the 

issue of who and how defines what constitutes the ‘relevant’ civil society and the institutional 

set-up of accountability remained unanswered and unclear.  

Keane’s assumption that publicly funded self-organising and cosmopolitan civil 

society is "genuinely pluralist because it is not dominated by commodity production and 

exchange"17 is problematic too. The assumption does not take into account that similarly to 

media themselves, the civil society cannot be viewed as a passive or neutral conduit through 

which information circulates. Keane himself affirmed that the media "pre-structure and bias 

the reception of opinions by individuals,"18 and there is no reason to believe why the civil 

society should not behave in the same way. Despite its internally pluralitarian nature, civil 

society can behave towards external actors - like the state or government - as an independent 

economic and political actor with a number of common interests of its own. A massive 

campaign by Slovak civil society to increase the turnout at the 1998 elections in Slovakia, 

proved that civil society can behave as a monolithic actor with interests of its own . 

Moreover, the transformation of former state broadcasters into public institutions has 

been prevailingly formal in Central and Eastern Europe. The appointments of their directors 

and chief editors of news and current affairs departments remained highly politicised and 

controlled by governing political formations. The coverage of government activities by the 

‘public’ media has tended to remain favourable. This has not been limited to Central and 

Eastern Europe only. The appointment of Greg Dyke to head the BBC was surrounded by a 

scandal due to his publicly known financial support of the governing Labour Party. This 

behaviour does not fit Keane’s pattern of ‘state sponsorship by market liberals,’ since it comes 

from the centre-left and shows that the attempts to control the public broadcasters are far from 

being limited to market liberals.  

Keane is self-evidently right claiming that "the freedom publicly to express or receive 

opinions is not identical with the freedom to own and control the means of communication."19 

His call for restricting the market-based media and increasing regulation is very 

understandable from a perspective of an established Western democracy, where the main 

concern over media freedom has been the extensive market manipulation brought to an 

                                                           
17 Keane, p. 152. 
18 Keane, p. 37. 
19 Keane, p. 165. 



 10

extreme by the existence of the media empires. However, the context of Central and Eastern 

Europe’s new democracies is essentially different, since they face the tradition and political 

culture of an omnipresent state dominating the media and making normative decisions about 

what is right and what is wrong. Keane’s statement about the defence of state sponsorship and 

principle of executive sovereignty by market liberals is not valid in Slovakia. This has already 

been illustrated by the struggle of market liberals for a liberal and wide-ranging Freedom of 

Information Act and decentralisation of the state.   

 Similarly to John Keane, Colin Sparks’ main concern with freedom of expression in 

the mass media is the manipulation by the market-based mass media. Sparks too is convinced 

that dichotomy consisting of state ownership, censorship, dictatorship and unfreedom versus 

private ownership, freedom of communication, democracy and freedom is mistaken.20 He 

admitted too that his proposition was unfashionable in Central and Eastern Europe that 

emerged from periods of state oppression. However, Sparks’ essay, despite being included in 

an edited book on media in transition, deals only with the British media. The author did not 

even attempt to support his arguments with insights into the mass media systems in post-

communist transition countries. Instead, Sparks comparatively analysed the impartiality and 

provision of public information by the British state broadcasting sector and private press 

sector. This comparison however does not compare like with like. It represents the same kind 

of methodological problems for which the author rejected viability of a comparison of the 

state media system in totalitarian China with the private media system in the democratic 

United States. 

Overlooking the methodological problems and different roles of press and 

broadcasting, one has to accept that Sparks proved that "state controlled broadcasters 

discharge their democratic functions much more satisfactorily than do the privately owned 

and market led press."21 While broadcasters report fairly and accurately, the press is often 

partisan. However, the relevance of the British case of a respected and independent public 

media broadcaster to the new democracies of Central and Eastern Europe is doubtful. It 

remains only at a normative level as a working ideal model of an independent public 

broadcaster - even Sparks himself admitted that the British situation is a ‘fortunate exception.’ 

The public broadcasters in Central and Eastern Europe operate in a different institutional set-

up and even more importantly in an essentially different political culture, weaker democratic 

tradition and poor history of independent and adversarial mass media. Comparing to the 

                                                           
20 Sparks, p. 103. 
21 Sparks, p. 112. 



 11

private media, the legacy of servile coverage of ‘those in power’ and missing tradition of 

adversarial and investigative journalism have remained more strongly rooted in the public 

media due to institutional inertia and institutional, budgetary and personnel link-up between 

the state and public media. 

Despite similarities in legislation on public mass media, temptations of politicians to 

manipulate the media in post-communist countries materialise more often than in the 

established Western democracies. In both cases the nomination process of the directors of 

public broadcasting institutions is under more or less direct influence of the parliamentary 

majority/government. However, due to a more developed political culture, the appointment of 

a Labour nominee to head the BBC has not led to a servile coverage of the British 

government, while similar appointments along party lines have led to substantial changes in 

editorial policies of the public broadcasters in post-communist countries. Indeed, in a study of 

the reform of public television in post-communist countries, Alina Mungiu-Pippidi 

emphasises the importance of political culture asserting that the editorial independence of the 

BBC has been protected not only by its Charter, but fundamentally by the distinct British 

political culture. The situation of the BBC thus looks like an exception rather than a rule even 

in a Western liberal democratic perspective. In Britain, autonomy and pluralism have been 

long-lasting values, thus the government has been more likely to respect public mass media 

and public mass media have striven to be an independent actor, while in continental Europe 

some degree of political dependence of public broadcasters has been accepted.22  

Sparks summed up that the "commonplace identity of the state regulated media with a 

denial of democracy and the free market media with democracy is not only wrong, it is an 

exact contradiction of evidence."23 The evidence, however, is British – and the evidence from 

Slovakia has proved the exact opposite of Sparks’ claim. Sparks admits the uniqueness of the 

British experience - the success of the British broadcasting in satisfying its democratic 

functions has not been a necessary and inevitable consequence of its public status. 

Indeed, in a study of television in transition Sparks himself admitted the failure to 

establish truly public and independent broadcasting institutions in post-communist Central 

and Eastern Europe. Correctly, he pointed out that the failure was not the result of inadequate 

legal formulations or commercial pressures, but the cause was "the absence of the kind of 

political culture necessary for any public service broadcaster to survive."24 As Sparks 

                                                           
22 Alina Mungiu-Pippidi, State Into Public: The Reform of State TV in East Central Europe, OSI-IPF Policy 
Papers (Budapest: Open Society Institute, 2000): downloaded from http://www.osi.hu/ipf/. 
23 Sparks, p. 112. 
24 Colin Sparks, "Television in Transition," in International media research: A critical survey, by John Corner, 



 12

continued, the example of the BBC demonstrated that "with the right safeguards, professional 

journalism can maintain its autonomy within the confines of what remains essentially a 

government institution."25 However, the government has at its disposal a wide range of formal 

and informal powers to influence the public broadcaster - the appointment of a partisan head 

of the BBC was only the tip of the iceberg. Thus, there is an important qualitative difference 

between the British case on one hand and the Central and East European cases on the other 

hand in regard to how far the governments dare to go in their efforts to manipulate the mass 

media. 

The message behind Keane’s and Sparks’ essays is that neither the state nor the 

market represent guarantees of the democratic and pluralistic discharge of the media 

functions. However, their primary concern is the negative impact of the market-based media. 

This concern is based on the Western, predominantly British, experience. This paper argues 

that the primary concern in Slovakia has still been within the impact of state on the media, 

which has been due to different history, political culture, traditions, and institutional set-up.  

Oleg Manaev and Yuri Pryliuk, the editors of a book on transition of mass media from 

totalitarianism to democracy, pointed out that the post-communist authors unanimously 

rejected that a more active and differentiated state participation in regulating the mass 

communication is a solution. They preferred the development of market mechanism and civil 

structures.26 Those that have experienced totalitarianism and most recently authoritarian 

government methods have no illusions as to state regulation of the media. Thus, the main 

guarantee of democratic character of the media is a pluralist mechanism of their interaction - 

the market or the state alone are not enough and tend to manipulate them. Importantly, the 

operation of public and private media must be firmly rooted in the law and in a transparent 

institutional set-up. On the other hand, experience has shown that even the existence of 

similar supervisory structures in the post-communist countries and Western democracies has 

not prevented repeated interference of the government within the public broadcasters. 

Therefore, despite being an essential prerequisite of media independence, the legislative 

framework cannot solve all the problems of the state meddling within the media, but must go 

hand in hand with a wide consensus of the political elite on the importance of the media 

                                                                                                                                                                                     
Philip Schlesinger and Roger Silverstone, eds. (London: Routledge, 1996) quoted in Andrej Školkay, "An 
Analysis of Politicians Attitudes Regarding the Mass Media in Post-communist Slovakia," Sociológia - Slovak 
Sociological Review, vol. 2 (February 1997): downloaded from http://www.fphil.uniba.sk/~kpol/analysis.html. 
25 Leo Bogart, "Media and Democracy," in Media and Democracy, by Everette E. Dennis and Robert W. Snyder, 
eds. (New Brunswick and London: Transaction Publishers, 1998), p. 8. 
26 Oleg Manaev and Yuri Pryliuk, eds., Media in Transition: From Totalitarianism to Democracy (Kyiv: ABRIS, 
1993). 



 13

independence. Legal framework designed to guarantee media independence must be 

supported by a developed political culture. Series of surveys conducted in 1995 and 1996 

showed that between two thirds and three quarters of the Slovak population disapprove of 

government control of the mass media. The number of respondents indicating this view 

increased over time.27 These findings are very promising since they indicate the presence of a 

liberal political culture in Slovakia. 

O’Neil’s essay on the mass media and democratisation is based on the assumption that 

"the media can and often do play a central role in shaping the course of political transition."28 

O’Neil suggested a basic theoretical framework for an analysis of the relationship between the 

mass media and the process of political transition and democratisation. The framework 

analysed the media from three perspectives: types of mass communication, degree and form 

of state control, and market, property and the locus of media authority. This way, the author 

avoids the methodological problems of Sparks’ approach mixing two types of the mass media. 

Simultaneously, the framework directs the attention towards the main issue at the media 

playground: market and state, ownership and regulation. The second part of the dissertation 

analyses the electronic mass media in Slovakia from the perspective of their relationship to 

the working of democracy.  

 

II: THE MEDIA AND DEMOCRACY: CASE OF SLOVAKIA FROM 1994 TO 1998 

 

The studies of the relationship between the media and democracy by most of the 

Western political scientists have been based on the assumption of a stable and liberal 

democratic order. Consequently, most of the Western studies of the media have little to say 

about the role of the mass media in transitional systems.29 The first part of this dissertation 

was an effort to show and prove the discrepancy between Western thinking about the media 

and post-communist reality.  

The notion of a free press is central to many models of democracy. However, little has 

been known about the relationship between media and the formation of stable democracy. 

What arrangement of the media is most suitable to sustain the establishment of democratic 
                                                           
27 Zora Bútorová, "Verejná mienka na Slovensku v roku 1995," in Slovensko 1995: Súhrnná správa o stave 
spoločnosti, by Martin Bútora and Péter Hunčík, eds., (Bratislava, Nadácia Sándora Máraiho, 1996), p. 243; Zora 
Bútorová, Oľga Gyarfášová, and Miroslav Kúska, Aktuálne problémy Slovenska na prelome rokov 1995-1996 
(Bratislava: Focus, 1996), p. 94. 
28 O’Neil (1998), p. 7. 
29 Patrick H. O’Neil, Introduction: Media Reform and Democratization in Eastern Europe, The Journal of 
Communist Studies and Transition Politics, Special Issue: Post-Communism and the Media in Eastern Europe, 



 14

politics? Despite playing a central role in democracy, the mass media do not inherently serve 

democracy due to their vulnerability to manipulation by political authorities or economic 

forces. It is necessary to establish that the media are not inevitably an agent of democracy and 

their activities can have detrimental effect on the quality of democracy.30  

The second part of this paper examines the relationship between the electronic media 

and democracy in Slovakia from 1994 to 1998, especially in the run-up to the 1998 

parliamentary elections. The 1994-1998 period was the term of the office of the government 

led by Vladimír Mečiar and his Movement for a Democratic Slovakia (HZDS). The observed 

period was marked by authoritarian tendencies, submission and use of the public media by the 

government and conflicts with the private media independent from the state. Andrej Školkay 

listed several authoritarian methods in regard to the mass media that were applied in Slovakia. 

The list included changes in the legal system, technical arguments against the renewal of 

broadcasting licence, economic pressure, dismissal of management and journalists working in 

public broadcasting institutions and the state news agency, establishment of own newspapers 

and magazines, direct and indirect financial support of loyal media, appointment of 

government supporters into supervisory boards of public broadcasting institutions, refusals to 

give information or access to information to journalists from critical media, awards to loyal 

media and journalists, collection of damaging information about and intimidation of critical 

journalists.31 The government’s hostility towards the independent media was also aggravated 

by a general lack of experience in dealing with a newly independent and increasingly self-

confident media especially with those media determined to act as a watchdog of the public 

interest. The lack of experience in dealing with the free media was however symptomatic of 

the behaviour of post-communist politicians in all transition countries.  

The political development in Slovakia has often been quoted as a departure from the 

promising and more smooth transition of other Central European countries towards 

democracy. Slovakia was the only post-communist country described as a "particularly 

difficult place for the operation of the newly free media"32 in a comparative study of mass 

media in post-communist Central and Eastern Europe. Similarly, some authors compared 

Slovakia to the countries of South Eastern Europe, because the political leaders in those 

                                                                                                                                                                                     
vol. 12, no. 4 (December 1996): pp. 1-6.  
30 Bogart, p. 3. 
31 Školkay (1997), http://www.fphil.uniba.sk/~kpol/analysis.html. 
32 Andrew K. Milton, News Media Reform in Eastern Europe: A Cross-National Comparison, The Journal of 
Communist Studies and Transition Politics, Special Issue: Post-Communism and the Media in Eastern Europe, 
vol. 12, no. 4 (December 1996): p. 19. 



 15

countries have created mechanisms to hinder freedom of the mass media by imposing special 

taxes, buying majority ownership, questioning licences and so forth."33  

A number of international organisations classified Slovakia as a country with only 

partial freedom of the media due to the governmental activities aimed at limiting or 

obstructing media freedom. Freedom House decreased the democratic ratings of Slovakia in 

the 1994-1998 period.34 In the annual ratings for the 1994-1995 and 1995-1996 periods, the 

scores of political rights and civil liberties were 2 and 3 respectively; the freedom status was 

‘free.’ However, the evaluation of respect for civil liberties gradually worsened and the 

respective ratings for 1996-1997 and 1997-1998 periods were 2 and 4. Simultaneously 

Slovakia passed into the category of countries designated as ‘partly free.’35 The relevance of 

the Freedom House evaluation as one of the major efforts to operationalise the scale of 

democracy has been acknowledged by Juan Linz and Alfred Stepan, authors of one of the 

most respected books on democratic transition and consolidation.36  

International criticism aimed against the systematic repression of the mass media in 

Slovakia came also from the Committee to Protect Journalists,37 which put Slovak prime 

minister Mečiar on its annual list of the ten worst enemies of the press in 1996. The reasons 

for his inclusion in the list were that he pushed through the parliament the amendment to the 

Criminal Code that would imprison journalists and others found guilty of ‘spreading false 

information abroad,’ dismissed all but one of the 18 members of the state radio and television 

supervisory boards, and turned the Slovak public broadcasters into mouthpieces and 

apologists for his increasingly autocratic rule.38 

However, the nature of problems and conflicts related to the relationship between the 

media and democracy has been similar in all the transition countries. Czech prime minister 
                                                           
33 Owen V. Johnson, "The Media and Democracy in Eastern Europe," in Communicating Democracy: The Media 
and Political Transitions, by Patrick H. O’Neil, ed., (Boulder, Colorado: Lynne Rienner, 1998): p. 112. 
34 Freedom House is a respected international non-profit and non-partisan organisation dedicated to the 
promotion of democracy, political rights and civil liberties world-wide. Since 1972, it has published annual 
country assessments of state of freedom. The characters representing scores for each year are political rights, 
civil liberties, and freedom status. Freedom House uses a 7-point scale to rank countries political rights and civil 
liberties. One represents the highest degree of freedom and seven the lowest. Overall freedom status has been 
expressed in three categories as ‘free,’ ‘partly free,’ and ‘not free.’ Countries whose combined averages for 
political rights and for civil liberties fall between 1.0 and 2.5 are designated ‘free;’ between 3.0 and 5.5 ‘partly 
free;’ and between 5.5 and 7.0 ‘not free.’ 
35 Freedom House, Annual Survey of Freedom, http://www.freedomhouse.org/ratings. 
36 Juan J. Linz and Alfred Stepan, Problems of Democratic Transition and Consolidation: Southern Europe, 
South America, and Post-Communist Europe (Baltimore and London: John Hopkins University Press, 1996): p. 
39.  
37 Committee to Protect Journalists is a non-profit, non-partisan organisation dedicated to the global defence of 
press freedom. 
38 Committee to Protect Journalists, Country Reports: Slovakia, 
http://www.cpj.org/attacks99/pages_att99/country_frame _att99.html; The 10 Worst Offenders of 1996, 



 16

Václav Klaus said in 1994 that "journalists are the biggest enemies of humankind."39 The 

struggle over the state television in Hungary from 1992 to 1994 was indeed known as 

‘Hungarian Media War.’ There was a very intense and charged struggle for control of public 

television in Poland in 1995-1996 period. President Lech Wałęsa tried to bring pressure on an 

independent body that awards licences for broadcasters. After the licence was not granted to 

Wałęsa's favourite, he used a loophole in the law to dismiss the chairman of the licence 

awarding body.40 Thus, the differences between the Visegrad Four countries were rather a 

matter of degree than of principle. Tension between new post-communist political elites and 

the mass media has been a common feature of transition in Central and Eastern Europe. There 

has been a number of similarities especially in regard to governmental attempts to control and 

manipulate the public radio and television broadcasting. Attempts to establish truly public 

broadcasting institutions in post-communist Central and Eastern Europe have generally failed, 

because the governments are not ready to give up their influence within the state-financed 

media.   

One of the main problems of the mass media in the democratising countries of Central 

Europe have been persistence of communist and even pre-communist approaches to the 

collection, presentation and dissemination of news.41 This persistence has been most marked 

in the old media that tried to re-invent themselves after the collapse of communism, 

particularly in the public television and radio - reformed from the state-run propaganda 

transmission belts of the communist regimes. Endurance of old approaches to the news has 

resulted in and can be illustrated by rigid presentation of the news, which often lacks 

dynamics; conformity and servile attitudes and lack of critical and adversarial approach to the 

government; under-reporting of explanatory elements and reliance on official viewpoints and 

attitudes. Describing the situation of mass media in post-communist countries, one can only 

agree with Dennis and Snyder, who observed that truly critical, adversarial journalism, such 

as extensive investigative reporting, is more often the exception than the rule.42  

A content-analysis of media pieces that covered any aspect of international relations or 

foreign affairs and any aspect of economic development, plans or programmes proved 

prevailing reliance on official sources and viewpoints and lack of investigative journalism and 

independent researching from other than official sources. The content analysis covered two 
                                                                                                                                                                                     
http://www.cpj.org/enemies/enemies96.html. 
39 Václav Klaus quoted in Školkay (1997), http://www.fphil.uniba.sk/~kpol/analysis.html. 
40 Ireneusz C. Kamiński, Western Media Standards in New Democracies of Central and Eastern Europe, OSI-
IPF Policy Papers (Budapest: Open Society Institute, 2000): downloaded from http://www.osi.hu/ipf/. 
41 Milton, p. 7. 



 17

divergent transitional countries. While the Czech Republic was generally considered to 

exhibit greater development of civil society and democratic principles, the Slovak government 

disrespected the democratic principles and the rule of law. The content-analysis proved the 

extensive use of official sources in both countries. It appeared that the media were good at 

reporting official actions, statements, and preferences, and failed to report independently 

acquired or gathered material.43 The submissive understanding of the media’s role can be 

illustrated by a statement of Roman Kaliský, the first post-communist director of the public 

television in Slovakia, who noted that Slovak Television was "an important informational 

medium of the Slovak parliament and Slovak government to serve the democratisation of 

Slovak society."44 The extensive use of official sources and lack of explanation and 

understanding of the context and causation in economic policy are a serious setback to the 

democratic politics, because of their vital importance to the prospect for both market and 

democratic reform. Equivalent patterns of media performance in respect to their tendency to 

over-rely on official sources and to under-report important explanatory elements were 

observed in Poland, the Czech Republic, Slovakia and Bulgaria.45 

Attitudinal and institutional legacies have been shaping the post-communist mass 

media in Slovakia and elsewhere in Central and Eastern Europe. Despite significant changes 

in the media institutions, there was no radical change of the role and function of the mass 

media, particularly public television and radio. Their existing political and organisational 

structure has not been sufficiently transformed yet. The absence of an established civil society 

has made the media vulnerable to attempts at political control. The essential problem in 

Central and Eastern Europe is the unwillingness or inability to reconstruct the institution of 

the free media comprehensively: the state continues to exert excessive control of public 

television and radio. 

 The level of state influence in the Slovak media has remained high. A number of legal 

changes have liberalised the environment for an independent operation of the media, however, 

two important paragraphs related to the defamation of either state or its representatives 

remained intact. The category of state defamation has not been used since the collapse of 

communism, probably due to its previous abuse by the communist regime. However, the 

personal defamation has been used on a number of occasions in cases of legitimate issues of 
                                                                                                                                                                                     
42 Dennis and Snyder, p. xvi. 
43 Milton, pp. 8-12. 
44 Roman Kaliský quoted in Andrej Školkay, "Journalists, Political Elites and the Post-Communist Public: The 
Case of Slovakia," The Journal of Communist Studies and Transition Politics, Special Issue: Post-Communism 
and the Media in Eastern Europe, vol. 12, no. 4 (December 1996): p. 67. 



 18

slander, but also apparently in order to intimidate the media.46 Ireneusz C. Kamiński asserted 

that there were attempts in Slovakia to use provisions protecting privacy to intimidate the 

media critical about the governing officials.47 The government submitted to the parliament the 

draft Law for the Protection of the Republic also called Anti-Subversion Law, which was 

targeted against media freedom and against critical and independently thinking journalists as 

it was designed to prevent the allegedly subversive activities of some journalists. The HZDS-

dominated parliament passed the law twice in 1996, but President Michal Kováč vetoed the 

legislation in both cases. In 1997, following substantial domestic and international criticism of 

the proposed law, the parliament declined to pass it into further reading. 48   

Another method of governmental interference with freedom of media was brought 

about by the amendment of the election law in May 1998, just about five months before the 

elections, which were scheduled for 25-26 September 1998. The new law limited the election 

campaign in electronic media only to the public broadcasters. This restriction was opposed by 

the opposition parties, Slovak Syndicate of Journalists, and Association of Independent Radio 

and Television Stations, who argued that the Constitution guarantees freedom of choice, 

distribution and reception of information. The election law also authorised the Council of the 

Slovak Republic for Radio and Television Broadcasting49 to monitor the electronic media 

during the election campaign. The sections of the law amendments concerning the news 

coverage in the media were so unclear that the Council had to specify them issuing a set of 

recommendations for the electronic media. Although the recommendations were not legally 

binding, they clearly indicated how the Council would evaluate political programmes. 

Chairman of the Slovak Syndicate of Journalists Ján Füle praised the attitude of the Council 

and its merit in clarifying the rules of the game for the media in the election campaign.50 

Facing a growing governmental interference and restriction in the election law on 

participation of the private media in the campaign of political parties, the major private 

broadcasting media - TV Markíza and Radio Twist - joined the campaign of the non-

governmental organisations to mobilise the public to vote. The two stations broadcast special 

informative and motivating advertisements shortly before their respective main news 

                                                                                                                                                                                     
45 Milton, pp. 12-14. 
46 Školkay (1996), p. 66. 
47 Kamiński, http://www.osi.hu/ipf/. 
48 Ján Füle, "Médiá," in Slovensko 1998-1999: Súhrnná správa o stave spoločnosti, by Grigorij Mesežnikov, and 
Michal Ivantyšin, eds. (Bratislava: Institute for Public Affairs, 1999): p. 583. 
49 The Council of the Slovak Republic for Radio and Television Broadcasting is the supreme body responsible 
for assignment of television and radio licences, distribution of frequencies and supervision of private and public 
broadcasting. 
50 Füle, p. 602. 



 19

programmes. These materials were produced by non-governmental organisations and did not 

promote particular parties, but highlighted the importance of taking part in the elections. The 

media and non-governmental organisations played a vital role in mobilising the population. 

The election turnout reached 84.24 per cent, while in the 1994 elections it was only 75.65 per 

cent.  

  

II.1 Television   

 

In May 1991, Slovakia became the first post-communist country in Central and 

Eastern Europe to adopt the law on ‘public broadcasting institutions,’ which should 

technically have created more independent electronic mass media. The impetus for the 

transformation of the state media to truly independent public broadcasters came from the new 

managing directors of Slovak Television and Slovak Radio, who understood the importance 

of institutional independence of the media from the state and had a professional interest in 

promoting these changes. The impulse for transformation of the media did not come from 

leading democratic politicians of the former anti-communist opposition in Slovakia (Public 

Against Violence, Christian Democratic Movement). This indicates that they failed to grasp 

the importance of the public status of the mass media and preferred to have the media subject 

to their potential control.  

The legislation passed by the Slovak parliament did not clarify what in fact the public 

status entailed. It appears now that the parliament and government were reluctant to define the 

term ‘public’ (verejnoprávny), finding its ambiguity potentially useful in serving their needs. 

The new law therefore did not guarantee financial and political independence of the 

broadcasting media. The change in the legislation replaced the state or government control 

with a 'public' control, which was however seen solely in terms of political representation. 

Thus, the public broadcasters started to be controlled by the parliamentary majority, which in 

practice however consists of the same political parties that form the government. The 

ambiguous status of the term ‘public’ made it relatively easy to amend the legislation on 

public television and radio on several occasions since 1991. Following the 1992 parliamentary 

elections and Mečiar's return to the position of the prime minister, the HZDS-dominated 

Slovak parliament simplified the elections of members of the supervisory Board of Slovak 

Television and Board of Slovak Radio.  

Thus, the legal protections designed to ensure at least certain level of independence of 

the broadcasters through the creation of publicly accountable supervisory boards was 



 20

undermined. A simple majority in parliament could elect and dismiss the board members. The 

supervisory boards of the public broadcasters came under firm control by parliamentary 

majority. The new law reduced political diversity and political autonomy of the board 

members. The power-sharing formula, which previously guaranteed representation for each 

parliamentary party was abandoned in favour of a more proportional representation, which 

resulted in a take-over of the supervisory boards by the governmental appointees. 

Independent and ‘public’ status of Slovak Television and Slovak Radio became only a 

formal attribute to cover indirect submission to and control by the government through its 

parliamentary majority. Transition from a state broadcaster to a truly independent public 

service operator was successfully blocked. The public broadcasters became controlled and 

even run by the government. The institutional modification allowed the government to carry 

out changes in personnel not only at the board level, but also within the broadcasters and their 

news programmes. The right to appoint the directors of Slovak Television and Slovak Radio 

was transferred to the HZDS-dominated parliament. Several observers of the Slovak media 

concluded that, as a consequence of the institutional changes, Slovak Television worked as a 

tool of HZDS propaganda in the 1994-1998 period, and particularly in the run-up to the 1998 

elections.51  

Füle claimed that the main news programme of the STV was based on three 

fundamental principles of propaganda: selective information, frequent repetition, and use of 

emotional appeal focused on sentiment rather than rational appeal.52 During the election 

campaign, Slovak Television ignored the recommendations of the Council of the Slovak 

Republic for Radio and Television Broadcasting and continued to broadcast strongly partisan 

commentaries in its main evening news programme. Absolute lack of impartiality and neutral 

approach to the political news was illustrated by a growing number of commentaries, which 

constituted almost 20 per cent of the news broadcasts of the STV before the election 

campaign and only slightly decreased during the campaign.53 Leading journalists and 

commentators of the STV - Richard Hergott, Pavol Kapusta, Hana Pravdová, Maroš 

Púchovský, Michal Zölde - were either directly personally linked to the HZDS, or extremely 

supportive of it. STV Director Ivan Kubiš declared his absolute personal loyalty and support 

                                                           
51 Füle, p. 593; Andrej Školkay, "The Media and Political Communication in the Election Campaign," in The 
1998 Parliamentary Elections and Democratic Rebirth in Slovakia, by Martin Bútora, Grigorij Mesežnikov, 
Zora Bútorová, and Sharon Fisher, (Bratislava: Institute for Public Affairs, 1999): p. 118. 
52 Füle, p. 603. 
53 Školkay (1999), p. 115. 



 21

to prime minister Vladimír Mečiar. The chairman of the supervisory Board of Slovak 

Television Dušan Jarjabek became a HZDS candidate in the parliamentary elections. 

The official rule for the division of the time in the news programmes among various 

political formations was based on the principle of thirds. One third of the STV news airtime 

was to be devoted to the government, one third to the ruling parties and one third to the 

opposition parties. However, the STV news did not adhere even to the self-proclaimed 

principle of the airtime distribution. The opinion polls reflected that the population perceived 

the bias of the STV. In a poll conducted in July 1998, enormous 46 per cent of the 

interviewees said they distrusted this public broadcasting institution. The STV recorded by far 

the highest level of mistrust comparing to other major electronic media.54  

The electronic media in Slovakia were monitored during the election campaign by a 

number of domestic and international organisations. The already mentioned Council of the 

Slovak Republic for Radio and Television Broadcasting was authorised by law to monitor the 

election. There was a number of other organisations monitoring the elections: the Slovak 

Syndicate of Journalists, Organisation for Security and Co-operation in Europe and the 

MEMO’98 project. The results of monitoring confirmed a strong bias of the STV against the 

opposition parties and in favour of the HZDS.  

The MEMO’9855 project noted that there was no doubt that the viewers of the STV 

news were offered dramatically different views of the events than were the viewers of TV 

Markíza before the start and during the election campaign. The STV offered significantly 

more coverage of the government and ruling coalition parties than TV Markíza. STV 

consistently portrayed the government, HZDS and its junior partner, the Slovak National 

Party (SNS) in a positive light, while usually portraying the opposition parties in neutral or 

negative light. The stories offered by the STV were not balanced, as they frequently failed to 

offer opposing views in the body of the story and thus were one-sided and unfair. The STV 

also repeatedly devoted time in its main evening news programme to the same pieces of 

discrediting information, which were old and unrelated to current events. The criticised 

parties were given no opportunity to express their opinion. The news reports on domestic 

political affairs were focused on discrediting the opposition. The MEMO’98 report concluded 

that lack of balance, distortion and misinformation were the norm of the STV news. The 
                                                           
54 Školkay (1999), p. 115. 
55 The MEMO’98 project is a civic association formed by the Helsinki Citizens Assembly and the Association 
for the Support of the Local Democracy to systematically monitor the media coverage of the parliamentary 
elections. During the election campaign the MEMO’98 project published weekly in-depth monitoring reports 
that covered the two major television and radio stations - Slovak Television, TV Markíza, Slovak Radio, and 



 22

MEMO’98 project monitored the distribution of the airtime in the STV news programmes. In 

the period from 20 July 1998 to 6 September 1998, the MEMO’98 project published weekly 

data on distribution of airtime among the government, ruling parties and opposition parties. 

The figures showed that the proclaimed principle of division of airtime devoted to politically 

significant stories into thirds was not respected and that the STV news strongly favoured the 

government and ruling parties. The figures of the weekly airtime devoted to the government 

ranged from 29 to 52 per cent. The coverage of the ruling parties ranged from 16 to 28.6 per 

cent, and the coverage of the political parties that were not part of the ruling coalition ranged 

from 13 to 21 per cent.56 

In its last report before the elections, the MEMO’98 project summarised that "the most 

disturbing finding of MEMO’98 throughout this project has been the consistent practice on 

STV of neglecting to air opposing views in the body of particular stories. STV as a public 

institution, has completely failed to live up its obligations to the Slovak public by substituting 

objective news coverage with biased and distorted stories that advance the interests of ruling 

powers and unscrupulously attack any opposition activities."57 The lack of balance in the STV 

news was especially troubling, because of its public status and obligation to serve the interests 

of all Slovak citizens. Instead, the STV news programmes served partisan interests of only 

one group of political subjects, while they neglected to explain alternative views necessary for 

electorate to make informed choices at the ballot box. Comparing to private broadcasters, the 

public television should be held to higher standards, because of its public role defined by law 

and obligation to provide non-partisan and independent news service. And yet, one must keep 

in mind that also private broadcasters have public duties, because they have been given 

privileged access to their licences. An essential difference between public and private 

television has been stressed also by Mungiu-Pippidi who admitted that the challenge of 

legitimacy is more important in the case of public television: in order to justify its public 

spending, it cannot afford to be partisan, but has to be objective and act in public interest.58  

 The main private television station TV Markíza offered entirely different and more 

balanced news programmes comparing to the STV. TV Markíza started broadcasting in  

August 1996 covering nearly two thirds of the Slovak territory. The station was co-owned by 

the licence-holder Markíza Slovakia, which held 51 per cent of the shares and its partner 
                                                                                                                                                                                     
Radio Twist. 
56 MEMO’98 project, Media Monitoring: Reports on Media Coverage of Slovak Politics, no. 1-6 (23 July 1998-
22 September 1998): http://www.memo98.sk/spravy/archiv.html. 
57 MEMO’98 project, Report on Media Coverage of Slovak Politics, no. 6 (22 September 1998): 
http://www.memo98.sk/ spravy/subory/us_report6.html. 



 23

Central European Media Enterprises, which held the remaining 49 per cent of the shares. The 

licence-holder Markíza Slovakia was owned by TV Markíza’s managing director Pavol Rusko 

and Sylvia Volzová. Soon after its start-up, TV Markíza became the most popular television 

station in Slovakia, regularly gaining the highest audience shares. Its main evening news 

programme has belonged to the station’s most viewed programmes. A monitoring survey 

conducted by the Slovak Syndicate of Journalists showed that politically significant 

information occupied 75.7 per cent of airtime of TV Markíza’s main evening news 

programme in the pre-election period, while it constituted only 65.6 per cent of the STV main 

evening news programme airtime.59  

 TV Markíza generally offered more balanced and impartial news service than the 

STV, but cases of partisan behaviour and favourable treatment of certain politicians and 

political formations appeared also at TV Markíza. From spring 1998, TV Markíza was giving 

unequivocal support to Košice mayor and former chairman of the Slovak parliament Rudolf 

Schuster and his forming Party of Civic Understanding (SOP). Školkay pointed out that TV 

Markíza became a political issue for its role in creating a positive image for the newly-

established SOP.60 Even before the formal establishment of the SOP, TV Markíza gave large 

airtime to favourable stories on Košice mayor Schuster and published results of surveys, 

which gave high ranking to his political party, which has not existed yet. The behaviour of TV 

Markíza was an example of a trend described by Bogart who observed how mass media 

change away coverage of election campaigns or politics in general from reports on principled 

debates or policy choices to tracking who is ahead in the surveys.61 TV Markíza became also 

directly personally associated with the SOP. Viera Rusková, the wife of TV Markíza’s 

managing director Pavol Rusko, held a senior position at TV Markíza’s News and Current 

Affairs Department. Later, she became a candidate for the SOP in the parliamentary elections 

and eventually happened to be elected a member of the parliament. Michal Arpáš, a senior 

sports journalist at TV Markíza was another SOP parliamentary candidate coming from TV 

Markíza. As for the amount of airtime provided to individual politicians, Rudolf Schuster, 

Igor Presperín and Pavol Hamžík, three leading politicians of the SOP belonged to the eight 

most frequently featured politicians on TV Markíza’s news.62 Apart from a favourable 

coverage of the SOP, TV Markíza also portrayed in a positive light two other opposition 

                                                                                                                                                                                     
58 Mungiu-Pippidi, http://www.osi.hu/ipf/.  
59 Füle, p. 604. 
60 Školkay (1999), p. 111. 
61 Bogart, p. 10. 
62 Slovak Syndicate of Journalists monitoring quoted in Školkay (1999), p. 116. 



 24

parties: the SDK and SDĽ. TV Markíza’s managing director Pavol Rusko admitted a direct 

interference and co-operation with the opposition parties, when he suggested that at a meeting 

with opposition leaders he tried to explain that if the anti-Mečiar coalition was headed by Ján 

Čarnogurský, they would not succeed and therefore Rusko recommended that Mikuláš 

Dzurinda could become a leader of the opposition against Mečiar.63 

 TV Markíza became a political issue also for its role in mobilising opposition 

supporters during the station’s turbulent ownership struggles in the run-up to the elections. In 

what appeared to be a politically motivated raid, a group of armed security guards occupied 

the station’s headquarters near Bratislava on 18 August 1998 and then again on 15 September 

1998. The security guards were hired by the company Gamatex, which was co-owned by 

Marián Kočner and Štefan Ágh. Gamatex bought for a symbolic value of one crown the 

claims of the company ESPE and the outstanding debts of Markíza Slovakia (the licence-

holder) claimed by ESPE. On 14 August, Gamatex levied execution against Markíza Slovakia 

claiming the outstanding debt, which Gamatex took over from ESPE. On 17 August the 

district court issued a preliminary decision confirming the change of Markíza Slovakia’s 

ownership. One day after the decision of the court, Gamatex occupied the headquarters of 

Markíza. Managing director of TV Markíza Pavol Rusko refused to accept the execution of 

Markíza Slovakia. Rusko did not recognise the outstanding debt of Markíza Slovakia towards 

ESPE. After a preliminary agreement between Rusko, Kočner and Ágh, the security guards 

left TV Markíza’s headquarters. However, a new raid followed on 15 September, less than 

two weeks before the parliamentary elections. Rusko claimed that the whole affair was 

engineered by the Slovak Intelligence Service (SIS), which allegedly co-operated with the 

Gamatex owners. 

The opposition leaders used the political opportunity and stood in front of masses 

rallied to ‘defend’ the independence of the popular TV station. Opposition politicians from 

the SOP, SDK and SDĽ, together with journalists, management and managing director of the 

station, received a considerable amount of airtime, which they used for attacks on the 

government. The purported take-over of TV Markíza became a major national news story. 

The scheduled programme at TV Markíza was substituted by live information about the 

current situation inside and in front of the TV Markíza building. TV Markíza subsequently 

received a large fine from the Council of the Slovak Republic for Radio and Television 

Broadcasting for unapproved changes in programming and airtime unilaterally given to 

                                                           
63 Pavol Rusko quoted in Martin Kontra, "Potlesk pro Mečiara," (Applause for Mečiar) Respekt, no. 25 (12-18 
June 2000), http://www.respekt.cz/025-11.htm. 



 25

opposition politicians during the ownership struggles. The issue of TV Markíza’s disputed 

ownership proved to be very complicated and legal battles for the company continued until 

summer 2000, when the owners of Gamatex sold the company to TV Markíza. 

 The MEMO’98 project that monitored the distribution of the airtime in the news 

programmes of the main electronic media stated already in its first weekly monitoring report 

that TV Markíza offered dramatically different views of events than the STV. While the STV 

devoted more attention to the government and the ruling parties, especially the Movement for 

a Democratic Slovakia (HZDS), TV Markíza reported a great deal more on the opposition 

parties, mainly the Slovak Democratic Coalition (SDK) and Party of Civic Understanding 

(SOP), but also Party of the Democratic Left (SDĽ) and to a lesser extent also the Hungarian 

Coalition Party (SMK). The weekly monitoring reports by MEMO’98 on the distribution of 

airtime in the period from 20 July 1998 to 6 September 1998 clearly showed that TV Markíza 

dedicated much more airtime to the opposition parties than the STV. The airtime devoted to 

the government ranged from 8 to 26.4 per cent. The coverage of the ruling parties ranged 

from 5 to 14.7 per cent, and the coverage of the opposition parties ranged from 37.6 to 55 per 

cent. The preference of the opposition parties at TV Markíza culminated in the last 12 days 

before the elections, when TV Markíza offered much more extensive coverage of opposition 

parties than of government and HZDS. Thus, the monitoring figures clearly indicate a 

contrary trend at TV Markíza compared to the STV. Even more important than the amount of 

coverage was the way that significant political activities were portrayed. TV Markíza offered 

some positive and neutral coverage of the government and HZDS, but most of their coverage 

was portrayed in a negative light. On the other hand, positive views of the SDK and SOP, and 

to a lesser degree also of the SDĽ and SMK, were the norm on TV Markíza, which also 

presented the SNS in a mostly positive or neutral manner. There was also a difference in 

balance within each story on the two main television channels. TV Markíza only occasionally 

aired stories without offering a fair view of the other side, while one-sided or unfair 

presentation of stories was a standard behaviour at the STV. However, TV Markíza presented 

a few stories in ways favourable to itself without giving the complete story or in ways that 

portray individual subjects unfairly, yet this tendency was markedly more pronounced on the 

STV.64 

 

 

                                                           
64 MEMO’98 project, Media Monitoring: Reports on Media Coverage of Slovak Politics, no. 1-6 (23 July 1998-
22 September 1998): http://www.memo98.sk/spravy/archiv.html. 



 26

 

II.2 Radio  

 

 Slovak Radio, the public radio broadcaster in Slovakia, managed to maintain 

more independence from the government and provide more alternative opinions and more 

proportionate division of airtime between the government and opposition parties and unalike 

STV, Slovak Radio stopped broadcasting the commentaries in its news programmes. The 

more balanced news service of Slovak Radio was not a result of a different institutional or 

legal protection of its independence compared to the STV, but as Školkay argued, more 

independent behaviour of Slovak Radio was "primarily a result of the resistance of the 

ordinary reporters, who found support in the chairman of the [Slovak Radio] trade union."65 

Školkay's opinion was supported by an observation made by Kamiński in his paper on mass 

media standards in Central and Eastern Europe. In accordance with Školkay, Kamiński 

observed that the simplistic approach of the politicians who see the mass media as an 

instrument of political power only faces opposition when journalists, publishers and 

broadcasters become convinced about their role in a democratic society and, in addition, are 

able to organise themselves in order to defend their independence.66 In his article on media 

and democracy Bogart too concluded that mass media can serve democracy only when those 

who work in them feel a passionate responsibility to create and maintain democracy.67  

 However, despite giving airtime to alternative opinions unalike the STV, the 

monitoring of the Slovak Radio news programmes by the Slovak Syndicate of Journalists 

showed "biased selection of news showing the ruling coalition in a good light and … the 

limitation of opposing opinions by minimising the airtime given to the opposition. 

Investigative and critical journalism disappeared from the Slovak Radio news programmes."68 

The weekly monitoring reports by the MEMO’98 project stated that Slovak Radio offered 

significantly much more coverage of the government and the ruling coalition than Radio 

Twist, the main private radio broadcaster. Slovak Radio also portrayed the government and 

HZDS much more often in a positive light, than in a negative light. However, Slovak Radio 

also offered significant amount of neutral and balanced coverage. There was a number of 

instances when Slovak Radio sought particular opportunities to give the government 

additional favourable news coverage or failed to offer opposing views to those of the 

                                                           
65 Školkay (1999), p. 120. 
66 Kamiński, http://www.osi.hu/ipf/. 
67 Bogart, p. 11. 
68 Slovak Syndicate of Journalists monitoring quoted in Školkay (1999), p. 120. 



 27

government and ruling parties.69 In the period from 26 August 1998 to 26 September 1998, 

the main news programme of Slovak Radio provided 40.5 per cent of the airtime to the 

government, 1.4 per cent to the ruling parties and only 8.2 per cent to the opposition parties.70 

There were more than 20 private radio stations in Slovakia, however their political 

influence was limited due to several reasons. Most of the private broadcasters were small 

regional stations. Only two private radio stations – Fun Radio and Radio Twist – had a large 

territorial coverage, which was close to the coverage of Slovak Radio. Surveys showed that 

two most popular radio stations in Slovakia were Slovak Radio’s Slovakia 1 and Rock FM 

Radio, which were followed by the private Fun Radio and Radio Twist stations. However, in 

Bratislava, Radio Twist has been the most popular radio station with the highest share of the 

listeners. Out of the two major private radio stations achieving an almost national coverage, 

only Radio Twist had interest in producing its own domestic and international news 

programmes of such a scope and quality to provide an alternative to the news programmes of 

Slovak Radio. Radio Twist suffered at several occasions from governmental interference. Its 

transmitter in Central Slovakia was switched off by a state controlled communications 

company on allegedly economic grounds. In 1998, Minister of Culture Ján Hudec attacked the 

Council of the Slovak Republic for Radio and Television Broadcasting for granting two new 

frequencies in eastern Slovakia to Radio Twist. 

 The Radio Twist news programmes devoted less airtime to the news, but presented the 

government more critically or neutrally comparing with Slovak Radio. Radio Twist also gave 

large coverage (almost one third of its news programmes) to air opposing views and responses 

of other side on various issues. The monitoring by the MEMO’98 project from mid-July 1998 

showed that the opposition parties (mainly the SDK and SDĽ) received more airtime on the 

Radio Twist news programmes than the government and ruling parties. The opposition parties 

received 41 per cent of airtime of the Radio Twist main news programme during the election 

campaign, while the government and ruling parties got 29 per cent of the respective airtime. 71 

The difference was reflected also by the tone of the reporting. Opposition parties were 

presented prevailingly neutrally or positively, while the government and HZDS were 

presented mainly neutrally. However, in a big amount of reports, the government and HZDS 

were presented in positive or negative light. Thus, the portrayal of all subjects by Radio Twist 

                                                           
69 MEMO’98 project, Media Monitoring: Reports on Media Coverage of Slovak Politics, no. 1-6 (23 July 1998-
22 September 1998): http://www.memo98.sk/spravy/archiv.html. 
70 Slovak Syndicate of Journalists monitoring quoted in Füle, p. 604. 
71 MEMO’98 project monitoring reports quoted in Školkay (1999), p. 121. 



 28

was positive, negative or neutral with a tendency to portray opposition parties more often 

favourably than negatively.72 

 

CONCLUSION 

 

Mass media play a crucial role in informing the citizens and making democracy work. 

In the circumstances of a democratising Slovakia, suffering from an authoritarian government, 

the vital role of the media has been even more accentuated. One of the main tasks of the 

media in a democratic society is to work as a watchdog of the public interest. Slovakia suffers 

from a communist legacy of subordination of the media to the government. Moreover, the 

democratic political culture has not been fully developed yet. Therefore, being the watchdog 

of the public interest most importantly means being the watchdog of the government.  

There has been a sharp difference between the behaviour of the 'public' and private 

mass media in Slovakia. While Slovak Television became an uncritical tool of the 

governmental propaganda, the private TV Markíza gave airtime also to opposition. While 

Slovak Radio presented the government in more positive light, the private Radio Twist 

offered more neutral stories on the government and more balanced division of airtime 

between the government and opposition parties. Importantly, private media were more keen 

on presenting opinions from both sides to the stories they presented. However, the story is not 

simple and one-sided at all. Although Slovak Television only rarely broadcast opinions 

alternative to those of the government, Slovak Radio did so. The cases of serious 

manipulation appeared also at TV Markíza, which helped to 'fabricate' the SOP party and used 

the struggles for its ownership to attack the government and rally mass support from 

opposition politicians and citizens. 

 Despite cases of manipulation by TV Markíza, the private electronic media in 

Slovakia fulfilled their role of informing the citizens in an unbiased, in-depth and prompt 

manner much better than the public broadcasters, which was demonstrated by independent 

monitoring. These finding disprove the claims of both Keane and Sparks, who argued that 

market liberalism and deregulation in the mass media sector have a very negative impact on 

the quality of democracy and plurality of opinions offered by the media. Sparks even claimed 

commonplace identity of the state regulated media with democracy and the free market media 

                                                           
72 MEMO’98 project, Media Monitoring: Reports on Media Coverage of Slovak Politics, no. 1-6 (23 July 1998-
22 September 1998): http://www.memo98.sk/spravy/archiv.html. 



 29

with a denial of democracy.73 The case of Slovakia in the 1994-1998 period, especially in the 

run-up to the elections disproved the claims of Keane and Sparks considering the negative 

impact of the market-based media on the quality of democracy. It was the public STV news, 

the norm of which was "the lack of balance, distortion and misinformation."74 

It is obvious that the main goal of the market-based media is to make profits. Freedom 

of expression and fair reporting are usually subordinated to the profit-making. Thus, the 

question is whether the Slovak example of market-based media serving the needs of citizens 

for objective information better than public media was accidental. The private media in 

Slovakia fought for freedom of expression and simultaneously for their own independence 

from the government. Thus, their decision to be agents of democracy and provide more fair 

news coverage than the public media was not accidental as it was in the self-interest of the 

market-based media. If the role of the media is understood as being the watchdog of the 

government, than the media only naturally incline to defend their editorial independence from 

the government. The Slovak case however, proves the claim of both authors on importance of 

the regulation of public media. Regulation must be understood in terms of transparency and 

independence instead of traditional subordination to the omnipresent governments. 

Importance of developed democratic political culture is vital to the success of public media. 

Different behaviour of the public broadcasters in Western democratic countries and post-

communist countries has been observed despite similar legislative framework. Clear setting of 

the rules is fundamental, but ultimately the governments and parliamentary majorities decide 

about the budgets and nominated the supervisory boards. There is a big space for formal and 

informal influence on the public media not only in post-communist countries, which has been 

documented also in this paper.  

The law and political culture protecting the editorial independence of the public 

broadcasters from the governmental interference were not sufficiently strong to prevent biased 

and one-sided reporting. On the other hand, the self-interest of the private mass media did not 

coincide with the interests of the government, but went against those that tried to limit the 

independence of the mass media and introduced authoritarian methods into Slovak politics. 

Bogart claimed that "market forces can both expand and diminish the democratic possibilities 

of the media."75 The case of Slovakia in 1994-1998 period proved that market-based media 

can expand the democratic possibilities. The prerequisite for democratic behaviour of private 

                                                           
73 Sparks, p. 112. 
74 MEMO’98 project, Media Monitoring: Reports on Media Coverage of Slovak Politics, no. 1-6 (23 July 1998-
22 September 1998): http://www.memo98.sk/spravy/archiv.html. 
75 Bogart, p. 8. 



 30

media is that their self-interest be in line with principles of democracy. Thus, defence of their 

own independence became a part of a societal struggle for principles of democracy and 

against authoritarian methods of the government. The failure of the public mass media to 

objectively inform the citizens is more serious than a similar failure from the side of the 

private broadcasters. The public media are funded from the state budget and licences paid by 

the public, they are required by law to provide non-partisan and independent news service. 



 31

BIBLIOGRAPHY 
1. Bogart, Leo. (1998) "Media and Democracy," in Media and Democracy, by Dennis, 

Everette E.; and Snyder, Robert W. (Eds.) New Brunswick and London: Transaction 
Publishers. 

2. Bútorová, Zora. (1996) "Verejná mienka na Slovensku v roku 1995," in Slovensko 
1995: Súhrnná správa o stave spoločnosti, by Bútora, Martin; and Hunčík, Péter. 
(Eds.) Bratislava, Nadácia Sándora Máraiho. 

3. Bútorová, Zora; Gyarfášová, Oľga; and Kúska, Miroslav. (1996) Aktuálne problémy 
Slovenska na prelome rokov 1995-1996. Bratislava: Focus 

4. Committee to Protect Journalists. (1999) Country Reports: Slovakia. http://www.cpj. 
org/attacks99/pages_att99/country_frame_att99.html. 

5. Committee to Protect Journalists. (1996) The 10 Worst Offenders of 1996. 
http://www.cpj.org/ enemies/enemies96.html. 

6. Dennis, Everette E.; and Snyder, Robert W. (1998) Introduction, in Dennis, Everette 
E. and Snyder, Robert W. eds., Media and Democracy. New Brunswick and London: 
Transaction Publishers. 

7. Freedom House. (2000) Annual Survey of Freedom. http://www.freedomhouse.org/ 
ratings. 

8. Füle, Ján. (1999) "Médiá," in Slovensko 1998-1999: Súhrnná správa o stave 
spoločnosti, by Mesežnikov, Grigorij; and Ivantyšyn, Michal. (Eds.) Bratislava: 
Institute for Public Affairs. 

9. Johnson, Owen V. (1998) "The Media and Democracy in Eastern Europe," in 
Communicating Democracy: The Media and Political Transitions, by O’Neil, Patrick 
H. (Ed.) Boulder, Colorado: Lynne Rienner. 

10. Kamiński, Ireneusz (2000) C. Western Media Standards in New Democracies of 
Central and Eastern Europe, OSI-IPF Policy Papers. Budapest: Open Society 
Institute. downloaded from http://www.osi.hu/ipf/. 

11. Keane, John. (1991) The Media and Democracy. Cambridge: Polity Press. 

12. Kitschelt, Herbert. (1992) "The Formation of Party Systems in East Central Europe.," 
Politics & Society, vol. 20, no. 1 (March 1992). 

13. Kontra, Martin. (2000) "Potlesk pro Mečiara," (Applause for Mečiar) Respekt, no. 25 
(12-18 June 2000), http://www.respekt.cz/025-11.htm. 

14. Linz, Juan J.; and Stepan, Alfred. (1996) Problems of Democratic Transition and 
Consolidation: Southern Europe, South America, and Post-Communist Europe. 
Baltimore and London: John Hopkins University Press.  

15. Manaev, Oleg; and Pryliuk, Yuri (1993) (Eds.), Media in Transition: From 
Totalitarianism to Democracy. Kyiv: ABRIS. 

16. MEMO’98 project. (1998) Media Monitoring: Reports on Media Coverage of Slovak 
Politics, no. 1-6 (23 July 1998-22 September 1998): http://www.memo98.sk/spravy/ 
archiv.html. 

17. Milton, Andrew K. (1996) News Media Reform in Eastern Europe: A Cross-National 
Comparison, The Journal of Communist Studies and Transition Politics, Special Issue: 
Post-Communism and the Media in Eastern Europe, vol. 12, no. 4 (December 1996). 



 32

18. Mungiu-Pippidi, Alina. (2000) State Into Public: The Reform of State TV in East 
Central Europe, OSI-IPF Policy Papers. Budapest: Open Society Institute. 
downloaded from http://www.osi.hu/ipf/. 

19. O’Neil, Patrick H. (1998) Democratization and Mass Communication: What Is the 
Link, in O’Neil, Patrick H. (Ed.), Communicating Democracy: The Media & Political 
Transitions. London: Lynne Rienner Publishers. 

20. O’Neil, Patrick H. (1996) Introduction: Media Reform and Democratization in Eastern 
Europe, The Journal of Communist Studies and Transition Politics, Special Issue: 
Post-Communism and the Media in Eastern Europe, vol. 12, no. 4 (December 1996).  

21. Sartori, Giovanni. (1994) Comparative Constitutional Engineering. New York: New 
York University Press. 

22. Školkay, Andrej. (1997) "An Analysis of Politicians Attitudes Regarding the Mass 
Media in Post-communist Slovakia," Sociológia - Slovak Sociological Review, vol. 2 
(February 1997): downloaded from http://www.fphil.uniba.sk/~kpol/analysis.html. 

23. Školkay, Andrej. (1996) "Journalists, Political Elites and the Post-Communist Public: 
The Case of Slovakia," The Journal of Communist Studies and Transition Politics, 
Special Issue: Post-Communism and the Media in Eastern Europe, vol. 12, no. 4 
(December 1996). 

24. Školkay, Andrej. (1999) "The Media and Political Communication in the Election 
Campaign," in The 1998 Parliamentary Elections and Democratic Rebirth in Slovakia, 
by Bútora, Martin; Mesežnikov, Grigorij; Bútorová, Zora; and Fisher, Sharon. (Eds.) 
Bratislava: Institute for Public Affairs. 

25. Sparks, Colin. (1993) "State, Market, Media and Democracy," in Media in Transition: 
From Totalitarianism to Democracy, by Manaev, Oleg; and Pryliuk, Yuri. (Eds.) 
Kyiv: ABRIS.   

 


