Європейський Суд з Прав Людини
Справа  "Financial Times  та інші проти Сполученого Королівства"
Dirk Voorhoof

Гентський Університет (Бельгія) та Копенгагенський Університет (Данія) та член Фламандського регулятивного органу з питань медіа
Вісім років тому суди Британії вирішили розкрити інформацію з приводу справи Interbrew SA проти Financial Times та інших. Справа стосувалася наказу щодо  чотирьох газет (FT, The Times, The Guardian and The Independent)  та новинного агентства “Reuters”, який полягав у тому, щоб вони надали оригінали документів які (явно) частково підроблені про передбачене поглинання  Interbrew (зараз: Anheuser Bush InBev NV) компанії SAB (South African Breweries). У  своєму рішенні  від 15 грудня 2009 року, Європейський Суд з Прав Людини (четвертий відділ), прийшов до висновку, що наказ про розкриття інформації порушує право свободи висловлювання та інформації, що включає свободу преси та право захисту журналістських джерел, захищених статтею 10 Європейською Конвенцією з прав людини. 
На основі розповсюдження звіту невідомою особою та подальших розслідувань журналістами британські ЗМІ у листопаді та грудні 2001 року повідомили, що Interbrew (зараз: Anheuser Bush InBev NV)  складали план приєднання SAB. Мас-медіа мали значний вплив на ринку на акції “Interbrew” та “SAB”, ціни на акції Interbrew знизились, в той час як об’єм та ціна акцій SAB помітно зросла.  За проханням компанії “Interbrew”  Вищий Суд від 19 грудня 2001 року наказав надати документи згідно з т.зв. принципом Norwich Pharmacal Principle. Цей принцип означає, що якщо людина не зі своєї провини стає учасником правопорушення, сприяючи  правопорушенню, яке скоєне іншою людиною, то її звинувачують у наданні допомоги людині, проти якої здійснено це правопорушення. Цю людину звинувачено у розкритті інформації  та розкритті особи правопорушника. Чотирьом газетам та агентствам новин  було наказано не змінювати, не спотворювати, не розпоряджуватись чи у будь-який інший спосіб обходитися з документами отриманими від невідомої особи та повернути їх до адвоката “Interbrew”  не пізніше  ніж через 24 години.  Газети та агентство “Reuters”  подали апеляцію, але Апеляційний Суд її відхилив.  У рішенні Лондонського суду було підкреслено, що головною в цьому випадку була мета джерела: «У будь-якому випадку це була навмисна дія спрямована на власну вигоду або нанесення шкоди “Interbrew”». Інтерес громадськості у захисті джерела такого зникнення інформації вважали не достатнім, щоб протистояти такому ж інтересу громадськості  дозволити компанії “Interbrew” домагатися справедливості  у судах стосовно джерела.  Також було підкреслено, що «громадськість не зацікавлена розповсюджувати брехню», оскільки суддя визнав документ, який був наданий невідомим ЗМІ, частково підробленим.  Апеляційний Суд заявив: «До тих пір, доки від газет не можна вимагати гарантування правдивості усього, що вони повідомляють, вони мають прийняти той факт, що громадський інтерес  у захисті джерела  того, що вони повідомили може бути невеликими».  Таким чином Апеляційний Суд відхилив позови. 9 липня 2002 року  Палата Лордів відмовила у дозволі на подачу апеляції, за якою “Interbrew” попрохали, щоб газети та агентство “Reuters” виконали наказ суду у передачі документів.  Однак газети та агентство “Reuters” продовжили відмовлятися від виконання наказу та апелювали до Європейського Суду з Прав Людини, аргументуючи це тим, що їх права за статтею 10 Конвенції було порушено.

Європейський Суд з Прав Людини прийшов до висновку, що британська судова влада у справі з компанією “Interbrew”  насправді не звернула увагу на інтереси пов’язані  з захистом журналістських джерел, надмірно наголошуючи на інтересах та аргументах на користь відкриття джерел. Суд погодився, що наказ «про розкриття інформації» був виданий відповідно до закону («Norwich Pharmacal Principle» та розділ 10 Акту про зневагу до Суду від 1981 року) та мав намір захистити права інших і уникнути розкриття інформації, яка отримана таємно, і ці дві цілі є легітимними. Однак, Суд не вважає, що наказ про розкриття інформації необхідний у демократичному суспільстві. По-перше, Суд в цілому підтвердив, що свобода висловлювання є однією з основ демократичного суспільства і, що у цьому контексті  гарантії забезпечення свободи преси є надзвичайно важливими: "Захист журналістських джерел є однієї із основних умов свободи преси. Без такого захисту джерела не будуть здатними допомагати пресі повідомляти про питання, що мають суспільний інтерес. Як результат цього важливу роль преси як «громадського наглядача» може бути зруйновано і це вплине негативно на можливість преси точно та надійно інформувати громадськість".  Накази про розкриття інформації які стосуються журналістських джерел мають шкідливий вплив не тільки на джерела, чия сутність може бути розкрита, але й на газети, проти яких наказ і направлений, та може вплинути на репутацію негативно в очах потенціальних осіб (джерел) через розкриття. Також це негативно впливає на громадськість, чий інтерес це отримання інформації, переданої від анонімних джерел, та які є самі потенційними джерелами інформації.  Суд визнав, що можливо, розуміння громадськістю  наказу про не розповсюдження інформації не буде спотворено, коли є зрозумілим, що особа (джерело) діяла навмисно з шкідливою метою і розкрила навмисно сфальсифіковану інформацію. Однак, суд зазначив чітко, що національні суди не повинні поспішати у своїх припущеннях щодо кожної конкретної справи через відсутність переконливих доказів. Суд підкреслив  найголовніше,  те що «поведінка особи (джерела) ніколи не може бути вирішальною  у визначенні  чи є потреба у застосуванні наказу про розкриття інформації, але буди діяти як один, але важливий фактор, який потрібно мати на увазі для збереження балансу, якого вимагає стаття 10 параграфу 2 (параграф 63).

Застосовуючи ці правила у справі з компанією  “Interbrew”, Європейський Суд з Прав Людини  прийшов до висновку, що британські суди приділили багато уваги до твердження про розповсюдження фіктивного документу  і припустили що особа джерело діяла нечесно. В той час як суд вважав, що можуть бути обставини через які негативна мета особи джерела складає доречну та достатню причину застосувати наказ про  розповсюдження інформації, судовий процес проти чотирьох газет та агентства “Reuters” не дозволяє меті невідомої особи бути встановленою з необхідним ступенем певності.  З цією метою суд не надає значної ваги уявній цілі невідомої особи у цій справі, але ясно підкреслює суспільний інтерес  у захисті журналістських джерел. Таким чином, суд  визнав, що інтереси компанії “Interbrew” у ліквідації загрози заподіяння шкоди, шляхом подальшого розповсюдження конфіденційної інформації через судочинство проти невідомої особи, навіть якщо розглянути в цілому, недостатні для переваги над  суспільним інтересом у захисті журналістських джерел. Судовий наказ про розкриття звіту з цього питання є порушенням  статті 10 Конвенції . Рішення Європейського Суду є одностайним, незважаючи на той факт, що суду знадобилось 7 років для прийняття даного рішення. 
Переклад: Гапон Микита 
ДЖЕРЕЛО: IRIS
